Sunday, December 21, 2008

Stolligt värre

Nu har jag rullat årets sista [no]Köttbullar, bakat det sista julgodiset, avnjutit 2008 år sista adventsfika. Idag testade jag att baka en julklassiker som jag aldrig gett mig på tidigare, fast i min egna tappning då. Stolle. Det är väl i princip ett vetebröd som är proppat med små fruktbitar och ett täcke av florsocker ovanpå. Det blev rätt lyckat tycker jag. Min Stolle blev kanske en aning mer "brödig" än den klassiska då jag inte använde margarin. Gillar du fruktproppade fikabröd ska du testa denna. Det finns mängder av varianter på Stollen, vissa mer avancerade än andra.

Lenis 4:e AdventsStolle
2 st [håller länge och går även bra att frysa]
25 g jäst [för söta degar]
1 1/2 dl växtdryck
knappt 5 dl mjöl [jag använde dinkel]
1 1/2 dl osötad äppelmos
1/2 dl socker
en nypa salt
1 tsk rivet citronskal [ekologisk citron]
1/2 tsk stötta kardemummakärnor
färskriven muskot
1 dl russin
1 dl korinter
1 dl syltade apelsinskal
1 dl suckat
35 gram mandel, hackad
Smula jästen i en bunke, värm växtdrycken fingervarmt. Lös upp jästen. Tillsätt knappt hälten av mjölet och låt jäsa övertäckt i ca 45 min. Vispa ihop äppelmoset med sockret, salt, citronskal, kardemumma och muskot. Blanda det med den jästa degen. Arbeta in resten av mjölet, frukten och mandeln. Degen ska vara fast men smidig. Jäs 30 minuter. Knåda degen, dela i två bitar. Kavla ut till en kaka som är ca 20 cm diameter. Vik den nästan på mitten till halvmånar. Jäs på bakplåt ytterliggare 20 minuter. Grädda nedre delen av ugnen 200°c ca 25 minuter. Spraya med en neutral olja medan de är varma [eller pensla med smör]. Sikta över florsocker.

No comments:

Post a Comment