Wednesday, December 10, 2008

Bakom lucka nummer tio...














Nu känns det snurrigt i mitt huvud. För mycket att tänka på. Ibland önskar jag att det fanns en "off-knapp" strax ovanför örat som man kunde trycka på när allt känns övermäktigt. Jag är ju en person som gillar rutiner och vanor, har gjort mina försök att bli mer impulsiv och "crazy" men det funkar inte så bra i längden. Nu måste jag kanske åka och titta på en lägenhet i helgen vilket innebär att allt som jag noga planerat och strukturerat upp måste planeras om. Skitknäppt, jag vet. Jag får ta en promenad och försöka koppla av. Jag har börjat lyssna på "Twilight" nu. De verkar helt okej. Efter en massa seriös läsning om Afghanistan, flykt och krig behöver jag något mer lättsmält.

Idag har det faktiskt SNÖAT! Det ligger fortfarande lite vitt på backen, så ljust och fint :) och det är inte många dagar kvar till Lucia! Jag tänkte överraska mina föredetta kollegor med Muffins idag, men det blev bara sex stycken [minus en som jag var tvungen att provsmaka]. Det kändes lite snålt att åka dit med fem muffins, så det får bli en annan dag [det innebär fem muffins bara till mig *haha*].

Dränkta Saffransmuffins

6 normalstora muffins
1/4 dl osötat äppelmos
1 msk krossade linfrön blötlagda i 2 msk vatten
1 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl växtdryck
Vispa linfrökletet med sockret. Blanda mjölet med bakpulvret, rör ner i sockersmeten. Tillsätt äppelmoset och växtdrycken. Häll upp i muffinsformar, grädda nedre delen av ugnen 175°c i 20-30 minuter [testa med en provsticka].
Koka ihop:
3/4 dl äppelmos
knappt 1/2 dl växtdryck
1 tsk vaniljsocker
en nypa saffran
Pensla på saffransblandningen på muffinsen medan de fortfarande är varma, så de suger åt sig ordentligt. Låt svalna om mummsa på!

No comments:

Post a Comment