Thursday, December 4, 2008

Bakom lucka nummer fyra...

Rosa fluff, vemod och lite salta tårar.

Idag har jag varit ganska hängig. Tror inte jag sett solen på en vecka nu och det märks i hela kroppen. Håglöshet och energinivån är låg. Det var sista gången på "kroppssylten" också. Det ska stänga hela dansskolan, jättetrist. Har varit en av de saker jag verkligen sett fram emot varenda vecka. Men man får väl hitta något annat ställe att gå till. Tjusning var den varma glada och familjära stämningen som var där. På F&S eller liknande är det oftast så mycket folk.

Nåja, vi "jammade" loss ordentligt ikväll och jag tröstade mig med denna Rosa Dröm till efterrätt.
Den är verkligen ljuvlig, vill man ha en juligare variant kan man blanda ner valfria kryddor såsom kanel, ingefära och nejlikor.
RosaMannaFluff
3-4 portioner
5 dl vatten
drygt 1/2 dl mannagryn [jag använde en variant av korn då jag inte är superförtjust i den "vanliga"]
2 dl lingon
1/2 dl mörkt muscovado socker [mer eller mindre beroende på hur sött man gillar]

Mixa lingonen. Koka upp vattnen och vispa ner mannagrynen. Blanda ner lingonsmeten och socker. Låt koka under omrörning i en kvart ungefär. Ställ svalt i flera timmar, så "gröten" blir riktigt kall. Sen tar du fram elvispen och vispar tills det blir alldeles fluffigt. Strö ev lite socker på innan servering, varför inte doppa en Pepparkaksbiscotti i fluffet och smaska på?

1 comment:

  1. Mmmm..såg riktigt gott ut! Köpte en rosa julstjärna idag så kanske ska adventsmysa med rosa mannafluff också. =)
    Fina bilder som vanligt!

    ReplyDelete