Tuesday, December 9, 2008

Bakom lucka nummer nio...

Lingon... På radio pratade de häromdagen om att lingon var på G, snart kommer det vara inne att äta lingon :) Jag tycker om lingons syrlighet, det smakar friskt och gott. Lyckas alltid plocka på mig ett par liter, minst, varje höst. I år var det väldigt skralt med de röda små bären så det börjar sina i frysen. Varje jul kokar jag denna julglögg perfekt för ruggiga kvällar i soffan.

Värmande Lingonglögg

[måtten är inte exakta då jag brukar höfta lite när jag gör glöggen]
5 dl lingon
5 dl vatten
3-4 kanelstänger
1 msk hela nejlikor
1 msk hel kardemumma
5-10 dadlar, finhackade
Koka alltsammans i 20-30 minuter. Sila och söta efter behag. Jag använder väldigt lite fruktsocker i min glögg då jag inte gillar sötsliskig glögg, lägger hellre ett par extra russin i vid servering. Men du väljer själv. Gott blir det iaf!

No comments:

Post a Comment