Sunday, December 7, 2008

Bakom lucka nummer sju...

Andra advent, redan :) Och idag sken faktiskt solen några timmar. Jag fick en minimal energikick av det. Började dagen med pepparkaks-pannkakor [givetvis]. På morgonen föredrar jag den amerikanska modellen av pannkisar som är tjockare och luftigare än den svenska tunna varianten. Jag brukar grädda dem i plättlagget. Våfflor, plättar och pannkakor är verkligen en djungel av olika recept och varianter och jag testar ofta nya. Detta blev faktiskt riktigt lyckat även om pepparkakssmaken var ganska tam, med de var riktigt luftiga och bra konsistens. Eftersom jag fortfarande hade Rosa-Manna-Fluff kvar i kylen blev det ett självklart tillbehör.


Pepparkaka-i-min-Pannkaka

15-18 plättar [tror jag]
1/2 c bovetemjöl
1/2 c dinkelmjöl
1/2 msk krossade linfrön
1/2 msk bakpulver
1/4 tsp bikarbonat
en nypa salt
Blanda ihop alla torra ingredienser. I en mindre skål blanda:
1/2 - 3/4 c vatten
knappt 1 c växtdryck
1 msk olja
1 msk osötad äppelmos
en nypa av kanel och malda nejlikor
1/2 msk ingefära
[du kan även ha socker i smeten men jag föredrar att söta när de är gräddade]
Blanda det blöta med det torra och grädda som vanliga pannkisar/plättar. Får du plättar över kan du frysa dem och värm dem sedan i brödrosten när du vill smaska på dem.

Nu till ett halvmisslyckat julgodis... Inte ens jag kan lyckas jämt. Tänkte jag skulle göra dessa godisbitar glutenfria och använda Boveteflingor som jag har i skafferiet. De är verkligen krispiga när man äter dem som de är så jag trodde de skulle passa perfekt! Men det blev lite segt i dessa kakor, vet inte om det berodde på valet av flingorna eller något annat. Nog blev de goda allt, men inte lika krispiga som jag hade önskat mig. Sen var jag för ivrig med kniven så de blev ju inte så snygga, men yta är ändå överskattat :)




Jordnötsbitar

Botten:
125 g naturella jordnötter
1 msk vatten
knappt 4 dl corn flakes [jag använde som sagt bovete]
1/2 dl mörk sirap
1 msk kokosflingor
1 1/2 tsk vaniljsocker
Rosta jordnötterna i en torr panna. Mixa dem med en matsked vatten så de är finmalda. Koka ihop allt utom corn flakes i en kastrull. Blanda med i cornflakes och tryck ut i en ugnsform. Grädda 200°c i ca tio minuter. Låt svalna.
Topping:
100 mörk choklad, smält i vattenbad. Rör ner ett par droppar romextrakt, en nypa av kardemumma, kanel och två nypor ingefära. Bred på bottenlagret och ställ svalt. Resultatet blir nog snyggare om du skär dem när de svalnat något.

No comments:

Post a Comment