Tuesday, December 2, 2008

Bakom lucka nummer två...























... har vi en en förening av rom och choklad.

De kanske inte har en jättejulig smak men för att inte tröttna på kanel, ingefära, nejlikor och allt vad det är så måste man bryta av lite. Då passar väl små RomChokladKakor alldeles utmärkt!

RomChokladKakor

1 tsk linfrön, malda
2 msk växtdryck [havre]
Mixa i en mixer eller med stavmixer, tillsätt:
1 msk olja [raps]
1/2 dl mörkt muscovado socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk romextrakt

Blanda
1 dl vetemjöl
1/2 dl fullkornsmjöl [dinkel]
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
en gnutta salt

Hacka 30-35 g mörk choklad och blanda i mjölblandningen. Tillsätt sedan den blöta blandningen. Rulla till små kulor [jag fick ut 11 st], lägg på ett bakplåtspapper och platta till något. Grädda i 175°c 8-10 minuter.


Jag är ingen fantast av "fejk-kött". Jag gillar inte köttsmaken och blir det för likt blir jag lätt illamående. MEN jag skulle vilja komma fram till en ultimat "kött"bulle till jul. Så nu börjar jakten på den perfekta [no]köttbullen! Har ni tips och idéer?
Själv minns jag ju knappt hur en riktig köttbulle smakar, det jag kommer ihåg är de otroligt äckliga broskbitarna man lyckades bita i som finns i halvfabrikatens varianter.
Först ut är i alla fall ett recept från Saltå Kvarn. Smeten står och sväller i kylskåpet nu, återstår att se hur resultatet blir.

Min andra önskning då...
En vitare jul. Då syftar jag inte huvudsakligen på snö utan att fler avstår alkoholen på julbordet. Jag är ingen nykterist men dricker väldigt lite. Det svider i hjärtat när jag tänker på hur många som kommer fara illa över julhelgen på grund av alkohol. Främst barn, kvinnor och även djuren. Det finns ett samband med män som slår kvinnor även misshandlar husdjuren. Alkoholkulturen är så konstig i Sverige och jag förstår inte varför vi måste dränka oss i alkohol bara för att det är helg. Ta en julöl, men av sympati för alkoholens alla offer kan ni väl avstå snapsen.

No comments:

Post a Comment