Monday, December 8, 2008

Bakom lucka nummer åtta...

I en av de mer traditionella chokladkartongerna [minns inte vilken] finns det en chokladbit som jag alltid tyckt sett ut som något som katten kastat upp. Den är rätt god har jag för mig, mjölkchoklad med mandelhack... Jag lyckades prestera något som katten skulle kunnat släppa ut från andra ändan :P Godiset blev verkligen inte vackert, smaken helt okej men inte direkt sensationell. Skulle nog använda mörk sirap nästa gång och dubbelt så mycket krydda. Eventuellt hacka jordnötterna, och bred ut smeten till en platta och bryt sedan i bitar, det blir mycket snyggare än att försöka klicka ut små munsbitar. Jag delar med mig i alla fall, lite charmiga är de ju *s*

JulKlickar
1/2 c mörkt muscuadosocker
1/4 c sirap [jag använde ljus men mörk blir kanske bättre]
1/2 c torrostade, osaltade jordnötter
1 tsk olja [detta glömde jag i mitt försök att multitaska i köket]
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskrydda [jag rekomenderar att ta två tsk]

Koka upp socker, sirap, jordnötter men rör inte! Koka i fyra minter, rör om. Koka ytterligare fyra minuter. Rör sedan i bikarbonat och vanilj, låt bubbla i ett par minuter. Tillsätt sedan pepparkakskryddan. Bred ut på ett bakplåtspapper och låt stelna, bryt sedan i lagom bitar.

No comments:

Post a Comment