Thursday, December 4, 2008

[no]Köttbulle 02






















Dags för att testa en ny variant på "bullar". Jag utgick denna gång från ett recept på mandelbollar, de ser väldigt goda ut i boken men jag var ändå skeptisk. I receptet stod det att man skulle koka bollarna i buljong 8 minuter. Det började bra men när jag kollade till dem efter några minuter hade ju halva bollen lösts upp i buljongen :(
Fiskade snabbt upp dem och svor för mig själv. Men skam den som ger sig. Jag fortsatte följa receptet och stekte de nu väldigt små bollarna i lite olja. De andra bollarna som jag inte kokt bakade jag i ugnen. Jag måste säga att de blev helt fantastiska i smaken. Så... saftiga och krämiga.
Jag vet inte varför de löstes upp i buljongen, kanske ska man bara koka dem nån minut och sedan i stekpannan... De kokta var strået vassare än de som blev ugnsbakade men även dessa var ljuvliga. Jag åt dem till lunch tillsammans med dinkelspagetti, ruccola och hemmakokt tomatsås.

[no]Köttbullar 02
2 port.
50 g sötmandel, fint mixad i matberedare/mixer
1 kokt potatis, mosad
1/2 gul lök, riven/finhackad
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1/2 röd chili, urkärnad och finhackad
1/2 dl ströbröd
1 msk vatten
salt & peppar
1 tsk + persillado
Blanda allt till en deg. Låt gärna stå och dra svalt en stund. Forma till små bollar i den storlek du önskar.
Vill du nu testa att koka dem så koka upp 5 dl vatten med en buljongtärning, lägg i bollar och koka [enligt originalreceptet 8 minuter]. Stek dem sedan i lite olja för att få en krispig yta.
Eller...
Baka dem i ugnen, 225°c, 2 x 10 minuter ungefär. Vill du få en krispigare yta kan du givetvis steka på dem lite i efterhand.

No comments:

Post a Comment