Tuesday, December 2, 2008

[no]Köttbulle 01

Då var första bullarna smakade... Trots att jag varit veg så pass länge har jag inte fått någon riktig kläm på sånt torkat sojaproteingrejs. Har svårt att få något grepp om hur mycket krydda som behövs och jag är oftast alldeles för försiktig. Så även denna gång. Det blev goda, absolut! Konsistensen var bra, inte för geggig, inte för torr. Saftiga med ett "crunchy" yttre. Men för att förbättra det skulle jag ha i lite soja eller tamari vilket även kommer ge dem en "köttigare" färg och även lite mer av både persilja, oregano och peppar.



Inspirerad av ett recept från Saltå Kvarn

[no]KöttBullar med Dinkel
2 dl dinkelflingor
1 1/2 dl öl [passa på att använda julöl]
125 g torkat sojafärs
salt [minst 1 tsk]
svarpeppar
1 gul lök
1 msk krossade linfrön, blötlagda i två msk vatten
2 msk prsilja
1 tsk torkad oregano
1 vitlöksklyfta

Värm ugnen till 225°c.
Finhacka löken [i originalreceptet står det att man ska steka den mjuk, detta struntade jag i]
Blanda flingorna med öl och låt stå och svälla en stund. Häll kokande vatten över sojagrynen med lite buljongpulver, låt stå en stund. Pressa sedan ur allt vatten.
Blanda "färsen" med linfrögeggan, lök, vitlök, kryddor och dinkelflingorna. Min smet var nu alldeles för lös så jag fick tillsätta nån näve ströbröd sen fick det stå kallt en stund.

Rulla sedan bollar och lägg på ett bakplåtspapper. Stek i ugnen 2x10 minuter [tio minuter, vänd tio minuter till]. Servera gärna med hemmagjort potatismos [finns det något läskigare än pulvermos], lingon och gröna ärtor.

No comments:

Post a Comment