Monday, December 15, 2008

Choklaaaa

Man kan aldrig få för mycket av choklad. [bilderna är inte toppen men de är nog så goda]
Gyllene Polentapraliner
15-20 st
1/4 dl pistagenötter
75 g mandelmassa [jag använde min egengjorda, se recept längre ner]
1 1/4 dl växtdryck
3/4 dl polentagryn
ett par droppar bittermandelarom
Garnering:
Pistagenötter
100 g mörk choklad
Använder du köpt mandelmassa, river du den grovt. Den egengjorda är rätt lös i konsistensen så den kan man mosa med gaffeln. Koka upp växtdrycken och rör i mandelmassan, rör tills den lösts upp. Tillsätt polentan, låt koka under omrörning i 3 minuter. Låt svalna något, rör sedan i mandelaromen. Hacka pistagen grovt och rör ner i smeten. Rulla sedan kulor i pralinstorlek. Smält chokladen i vattenbad, doppa kulorna, dekorera med en pistagenöt och låt sedan stå svalt.

Till nästa pralin använder jag också min egna mandelmassa och min egna nougat. Man kan givetvis köpa det färdigt men det blir inte lika gott, och det är inte lika roligt heller :)

Mandelmassa:

Detta bli inte jättesött, så gillar du mycket sötma föreslår jag att du sötar det med socker, florsocker eller mer russin.
50 g blötlagd mandel
1/2 dl blötlagda russin
Mixa och låt stå kallt.
Mörk mjuk nougat:
50 g hasselnötter
50 g mörk choklad av god kvalitet
1/2 dl växtgrädde
50 g florsocker
Rosta hasselnötterna i ugnen, 175°c i cirka 10 minuter. Låt svalan och gnugga sedan bort det mörka skalet. Mixa till "mjöl" i matberedaren. Smält samman choklad, grädde och florsocker över ett vattenbad. Tillsätt hasselnötsmjölet. Häll i en form och ställ kallt.










Fyllda chokladkulor
15-20 st.
50 g av din egengjorda nougat
70 g mandelmassa
1/2 msk pressad apelsin
50 g mörk choklad
Rulla kulor av nougaten. Blanda mandelmassan med apelsinen. Rulla kulor och platta till. Lägg en nougatkula i mandelmassan och forma den runt. Doppa dem sedan i mörk choklad, eller rulla dem i kakao.

















No comments:

Post a Comment