Monday, December 15, 2008

Öppnar ikapp...

Ibland drabbas man av abstinens. Förra veckan drabbades jag av plötslig korsordsabstinens. Jag hade inget olöst korsord liggandes hemma så jag var tvungen att plundra sparbössan och inventera "Mini Livs" korsordsutbud :)
Imorse när jag vaknade hade jag lite diskbänksabstinens, så det blev en del pysslande i köket idag.

Först ut:
Fruktmums
I originalet används vit choklad men jag föredrar mörk [sen tror jag inte det finns någon vegansk vit choklad]
ca 35 st.
1/2 dl mandel
1/4 dl sesamfrö
1/4 dl solroskärnor
knappt 1/2 dl russin [ekologiska]
1/2 dl torkade aprikoser [osvavlade och helst ekologiska]
1/4-1/2 tsk pepparkakskryddor
50 mörk choklad av god kvalitet
Skålla, skala och grovhacka mandeln. Rosta mandel, sesamfrön och solroskärnor i ugnen, 175°c i cirka 10 minuter, låt svalna. Hacka russin och aprikoser och blanda med nötblandningen. Tillsätt kryddorna. Smält chokladen i vattenbad och häll den över fruktblandningen, rör om och klicka ut i små formar. Ställ kallt eller frys in till.

No comments:

Post a Comment