Thursday, December 11, 2008

Bakom lucka nummer elva...























Jag antar att ni gissat att jag gillar smaken av pepparkakor ;) Men det finns väl inte mycket som är "juligare" än pepparkakor och saffran [saffran använder jag en hel del resten av året men det blir inte många pepparkakor]. Jag bestämde mig för att inte göra något pepparkakshus i år. Fast jag för en gångs skull har tid. Känner mig inte inspirerad. I år var jag behärskad och gjorde inte en gigantisk deg som resulterar i 200 pepparkakor. Dessa har dessutom en liten extra "twist".

FriskusPepparkakor
1/2 dl mörk sirap
3/3 dl råsocker
1/4 dl starkt kaffe
1/2 dl äppeljuice
1/4 dl olja [jag använde raps]
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1/4 tsk malda kryddnejlikor
knappt 1 msk syltade apelsinskal, finhackade
knappt 1 msk rivet citronskal, ekologiskt [jag använde mig av syltade citroner då jag hade en burk stående]
1/2 msk bikarbonat
2 dl dinkelmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
Koka sirap, socker och kaffe. Rör i äppeljuice och olja. Låt kallna. Tillsätt kryddorna och bikarbonat. Arbeta in det mesta av mjölet till en smidig deg. Låt stå i kylen minst 1 dygn. Kavla ut degen och ta ut valfria mått. Grädda 175°c 8-10 minuter. Jag dekorerade sedan mina med kristyr, ingen bild på resultatet än då batteriet i kameran tog slut.

No comments:

Post a Comment