Monday, December 1, 2008

Bakom lucka nummer ett...
















Pepparkaksbiscotti!
Jo jag vet att jag igår sa att det kändes lite för tidigt för pepparkakor och det var egentligen inte tänkt att dagens julstök skulle bli det heller. Men lusten att åka och handla infann sig inte så då fick jag koka ihop något av det som fanns hemma. När köket fylldes av denna otroliga arom ångrar jag mig inte en sekund!

När jag satt på bussen från Norge lyssnade jag på en dokumentär om just Muskot. Jag använder mig rätt mycket av denna lilla nöt [färskriven såklart] och jag vill lyfta fram den från potatismosträsket som den hamnat i. Den doftar och smakar underbart! Våga använda den i kakdegar, bullbak, bönröran och den vegetariska biffen! Historisk har man tydligen krigat över denna lilla nöt och man trodde den hade mirakulösa medicinska effekter, det kanske ligger lite lagom sanning i det, men gott är det!

Lucka 1:
PepparkaksBiscotti
2 C mjöl [jag använde 1 c dinkel fullkorn + 1 c vete]
2/3 C rårörssocker
2 tsk ingefära
1/ tsk kanel
1/4 tsk mald nejlika
1/4 tsk färskriven muskot
3/4 tsk bikarbonat
1 1/2 msk äggersättning
6 msk vatten
1 msk mörk sirap
1/2 tsk vaniljsocker

Värm upp ugnen till 175°c.
Blanda mjöl, socker, kryddor och bikarbonat i en skål. Vispa ihop äggersättningen med vattnet i en annan liten skål. Rör ner det blöta i mjölblandningen och tillsätt sirap och vanilj [om blandningen är för torr får du tillsätta lite vatten i taget].

Dela degen i två bitar, platta ut till två "limpor", ungefär 5 cm breda och 2 cm höga. Lägg på ett bakplåtspapper och in i ugnen en halvtimme. Ta ut dem och låt svalna i 10 minuter. Skär sedan bitar på diagonalen. Lägg dem med den skurna sidan upp och in i ugnen 10 minuter. Ta ut och vänd på dem och in 8-10 minuter till. Sen är det bara att avnjuta dem!

Nu kan man även börja önska sig saker i julklapp.
Överst på min lista står givetvis, Godhet!
Gör julen god, välj bort djuren på julbordet, det finns så mycket annat gott man kan äta istället. Jag önskar att jag slipper se döda djur på matbordet under julen!
[önska kan man alltid]

No comments:

Post a Comment