Friday, December 5, 2008

Bakom lucka nummer fem...

Dagarna bara springer på nu verkar det som. Fast den riktiga julkänslan har inte kommit ännu. När jag var i snövita Røros kändes det riktigt juligt och mysigt. Här är det bara mörker. Jag hoppas verkligen att det kommer lite snö!
Jag skulle göra Rödbetstzatziki till [no]köttbullarna idag så jag hurtade iväg till affären, till min stora fasa upptäckte jag att jag kommit hem med Yofu – med vaniljsmak. Hur gott jag än tycker vanilj är tror jag inte det passar i tzatziki. Blir bara lite tjurig över att de måste göra förpackningarna så förbenat lika varandra.

Jag älskar ju kladdigt, söta, sliskiga dadlar. Bakom lucka fem döljer sig dock inte en sötsliskig kaka men nog så god. Att äta en sån här ruta till varm stark glögg är inte fel!

















DadelCitronRuta
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl dinkelmjöl [vete går alldeles utmärkt också]
1 tsk bakpulver
1/2 dl osötad äppelmos [eller sötad, men inge sötningmedel *ajjabajja*]
1 msk olja
1/2 msk krossade linfrön blötlagda i 1 msk vatten
knappt 1/2 dl växtdryck
Blanda mjölsorterna med bakpulvret. Rör ner resten av ingredienserna och arbeta ihop det till en smidig deg. Linda in i plastfolie och ställ svalt i en halvtimme ungefär.
Medan degen vilar gör du fyllningen.
50 g hackade dadlar
0.7 dl vatten
rivet skal och saften av en halv ekologisk citron.
Koka ihop allt under omrörning, sjud till smeten tjocknar. Ställ det kallt så det svalnar helt.
Värm ugnen till 175°c. Dela degen i två bitar och kavla ut dem ganska tunnt. Bred ut fyllningen mellan degplattorna och pensla sedan med växtdryck, strö eventuellt över lite socker. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.

Morgondagens lucka ser jag fram emot. Den har legat och mognat i kylen några dagar nu, ska bli spännande att sätta tänderna i resultatet...

No comments:

Post a Comment