Wednesday, December 17, 2008

Juleknäcke






















Jag letade som en galning efter en kruskavel utan lycka. Det blir lite mer "äkta" om man kavlar sitt egna bröd med en kruskavel, men det går lika bra utan. Jag testade två för mig nya varianter i år. Det första blev väldigt kryddigt. Smakar gott men konsistensen blev inte tillräckligt krispig för mig.

Knäckebröd med massa julkryddor

5-6 bröd
2 dl vatten
1 msk olja
25 g jäst
en nypa salt
1/4 msk stött anis
1/4 msk stött kummin
1/4 msk stött fänkålsfrön
1 1/2 dl grovt rågmjöl
1-2 dl rågsikt
Värm vattnet och oljan fingervarmt. Lös upp jästen i degspaden. Tillsätt kryddorna, arbeta in så mkt mjöl att degen släpper kanterna. Jäs 30-40 min. Värm ugnen till 275°c *hothot*. Arbeta degen snabbt på ett bakbord, dela den i 5-6 bitar och kavla så tunnt du kan. Grädda 3-5 minuter.

Det andra brödet blev mycket bättre! Krispigt och smakrikt. Det blir en väldig massa bröd så är du inte som jag som äter massor av hårt bröd föreslår jag att du halverar receptet. Gräddningen tar tid eftersom du bara kan grädda två åt gången, men det är perfekt för kalla ruggiga kvällar eftersom det blir väldigt hett i köket:)














Julknäcke med smak av kummin och sesam
20-25 kakor
Dag 1
25 g jäst
6 dl kallt vatten
2 tsk salt
1 msk lönnsirap/agavenektar/honung eller annan sötning
6 dl grovt rågmjöl
Smula jästen, tillsätt vatten, salt och sötning. Rör till jästen lösts upp sig. Blanda i mjölet och låt stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
Dag 2
1 msk stötta kumminfrön
6 dl grahamsmjöl
1-3 dl vetemjöl, till utbakning [gärna med fullkorn]
ca 2 dl sesamfrön
Värm ugnen till 225°c. Tillsätt kummin till degen från första dagen. Tillsätt grahamsmjölet och arbeta degen i fem minuter. Dela i 20-25 bitar. Mjöla bakbordet och strö ut sesamfrön, kavla ut, vänd och upprepa ett par gånger. Grädda utan ytterliggare jäsning, 4 minuter, vänd bröden och grädda ytterliggare 5-8 minuter.

No comments:

Post a Comment