Monday, December 1, 2008

Gulbetsbiffar

Jag är ju lätt galen i kokböcker. Lektyr som jag aldrig blir mätt på. Ska man skaffa sig en bra och grundläggande kokbok skulle jag rekommendera How To Cook Everything Vegetarian. Det är förvisso en hel del recept som inte är veganska, med de flesta är så lätta att justera. Det är en kokbok som man kan använda som bas och få tips och idéer av. Den är tjock och tung, lite av en bibel :)

Jag hade massa gulbetor som jag var tvungen att göra något med innan de vandrade iväg av sig själva, testade ett nytt biffrecept. De blev väldigt goda, fast jag tycker rödvinssmaken blev lite för stark så gillar man inte det ska man nog använda sig av vanlig buljong istället. I receptet stod det att det skulle bli 4-6 burgare, men jag fick 13 st (!)


















Gulbetsbiffar

450 g gulbetor, skalade och rivna [betor bör alltid vara ekologiska]
1/2 c torkade plommon [ekologiska utan konserveringsmedel eller e-nummer]
1/2 c mandlar
5 cm ingefära ungefär, slantad
Lägg allt detta i en mixer och pulsera till du får en lagom kladdig smet.
Häll över i en bunke och tillsätt:
1/2 bulgur
salt och peppar
1 msk dijonsenap
rep pepper flakes

Koka upp 3/4 c rött vin eller buljong, häll över smeten och låt det stå övertäckt minst 20 minuter. Är smeten för lös kan du hälla på lite mjöl eller ströbröd. Forma till biffar och lägg på ett bakplåtspapper. Baka dem i 200°c 10-15 minuter, ta ut och vänd på dem och baka ytterliggare 10 minuter. Föredrar du att steka går även det bra :)

Jag avnjöt dessa med nypressad kokt potatis, grillad paprika, broccoli och lite erte brød. Att slänga in en burgare i ett gott bröd med en stark salsa tror jag är väldigt smarrigt! Tur att jag har en del kvar i frysen :D

2 comments:

  1. VÄLDIGT snygga bilder! Lockar till eget köksmys. Har du funderat på att ge ut "Lenas kokbok" för veganer? (och oss andra som vill prova nåt annorlunda ibland)
    Har du tagit alla foton?

    Undrar
    Ylva

    ReplyDelete
  2. Tack Ylva! Jo jag tar alla foton själv, hoppas på att få dem inbjudande och smakfulla. När man stökar i köket berörs alla sinnen, smak, doft, syn, hörsel och känsel. Svårt att försöka förmedla allt i en bild.
    Att ge ut en kokbok är väl en dröm för alla matnördar :) Skulle vara kul faktiskt!

    ReplyDelete