Wednesday, December 17, 2008

[no]Köttbulle 04























Ett skepp kommer lastat...
Med vadå?
Massa TOFUBOLLAR :D
Det här var riktigt gott och kommer bli en stadig favorit i mitt kök. Så enkla att göra, nyttiga och underbar smak! Så mycket bättre än mamma scans broskbullar. Mitt uppe i mitt rullande kom gubben som ska ta över min lägenhet när jag flyttar ut. Han är ständigt på mig och tjatar och tjatar. Idag tappade jag dessvärre tålamodet och blev väldigt irriterad. Att avnjuta dessa delikatesser till filmen "Cykeltjuven" lugnade ner mig så mycket att jag somnade en stund i soffan.

Tofu[no]Köttbullar
400 g fast tofu [jag använde omi foods egengjorda, den är super, rekomenderas varmt till alla 08or och andra givetvis]
1/2 gul lök, finhackad
knappt 1 dl dinkelgryn, körda i mixern
2 msk tamari
2-3 msk persilja
knappt 1 dl walnötter
2 vitlöksklyftor
1 rågad tsk marmite
svartpeppar
[detta är grundkryddningen, sen kan man ju variera den efter egen fantasi]
Blanda hälften av tofun med resten av ingredienserna och kör det med stavmixern, Smula ner resten av tofun. Rulla till bollar. Baka i ugnen 175°c i en halvtimme [vänd efter halva tiden].
För att inte bli helt urled på julsmaker åt jag det med glasnudlar, rödcurrysås och grönkål med massa vitlök och ingefära.

Fick kontraktet på den nya lägenheten idag, äntligen en sak jag kan släppa från mina axlar. Har även satt en bröddeg och gjorde lite fudge [recept och bilder kommer]. Jag kollade lite på "Astrid Lingrens Jul". Det är något magiskt över Pippis pepparkaksbak, Lottas julgransjakt, Kajsa Kavat och Emil. Madicken har aldrig varit någon favorit däremot, hon verkar så bortskämd...
Det är bara en vecka kvar till jul nu! Imorrn ska jag avnjuta nybakat bröd till frulla, hitta polkagriskäppar, besiktiga bilen och lite annat skoj :)

No comments:

Post a Comment