Sunday, December 21, 2008

Små saffranskakor.

Jag använde en olivolja med rätt kraftig smak, eftersom jag gillar det. Är du inte förtjust i olivoljans smak bör du ta en mer neutral variant. Dessa är inte speciellt söta vilket gör dem perfekta att glasera. Jag doppade mina i mörk choklad. Men en glasyr med lite citrussmak passar nog också bra!
Saffransbitar med olivolja
en nypa saffran
1 c mjöl [dinkel eller vete]
en nypa bakpulver
en nypa salt
knappt 1 dl socker
2 msk olivolja
2 msk äppelmos
1 msk krossade linfrön blötlagda i 1 msk vatten
1 tsp apelsinskal [från ekologisk apelsin]
1 msk juice av en apelsin
Värm ugnen till 175°c. Häll lite hett vatten på saffranen. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vispa olja, äppelmos, linfröna med den blötlagda saffranen. Vänd ner mjölet i det blöta och sist men inte minst apelsin. Du kan forma runda platta kakor om du vill. Jag valde att spritsa ut mina. Grädda 12-15 minuter.

No comments:

Post a Comment