Friday, December 12, 2008

Bakom lucka nummer tolv...

Igår ringde en fd kollega och frågade om jag inte ville komma till dem idag för fika och lite korsord. Eftersom jag inte hade något bättre för mig lät det ju som en bra idé. Och jag kommer ju knappast tomhänt ;) Funderade på om jag skulle bjuda dem på mjuk pepparkaka, saffransbulle eller något helt annat... Jag fick lite ont om tid imorse så det fick bli en fruktig kryddkaka. De verkade nöjda [ja utom chefen som endast sa "det där törs man ju inte äta"] och den gick åt i ett nafs.













Fruktig–Kryddekaka
5 dl grahamsmjöl [*s* mina ögon var nog inte vakna imorse för jag tror att jag bara hade 3 dl grahamsmjöl, så jag antar att det funkar också :P]
1 tsk bikabonat
1 dl socker
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
en nypa malda nejlikor
1 tsk vaniljsocker
1 dl russin
2 msk suckat
2 msk apelsinskal
1 dl vatten
1 1/2 dl sojayoghurt [jag blandade Alpros vanilj med lite sojamjölk]
1 msk olja
1 fast äpple
Blanda mjöl, bikarbonat, socker, kryddor, vaniljsocker, russin, suckat och apelsinskal. Tillsätt det blöta. Skala, kärna ur och hacka äpplet i små bitar. Vänd ner i smeten. Häll i en form ca 20x30 cm, grädda mitt i ugnen 175°c ca 30 minuter.

No comments:

Post a Comment