Friday, December 12, 2008

[no]Köttbulle 03

*Herreminko* De här bullarna var bara sååå smaskiga! Som vanligt började jag med en viss skeptisism. Men detta var de i särklass godaste köttlösa.bullarna-gjorda-på-sojagranulat som jag testat hitills. Jag har fortfarande några andra varianter jag vill testa innan jul, som inte har sojagranulat som bas [en tofuvariant, en nötvariant och eventuellt en bön/linsvariant].

[no]Köttbulle 03
En "plåt" med bullar
2 c torkat sojagranulat
1 1/2 c buljong
1 1/2 stjälkar selleri, finhackad
1/2 c lök, finhackad
1/2 c svamp, finhackad
1/2 c dinkelgryn [du kan nog använda vanliga havregryn, ströbröd eller tom "vanligt" mjöl om du vill]
1 tsk oregano
1 msk basilika
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
3 msk tahini
1 msk tamari [eller soja]
ev lite salt och peppar
1/3 c bjäst
Häll buljongen över granulatet och låt svälla. Jag "pulsade" selleri, lök och svamp i matberedaren för att få det finhackat. Körde grynen en stund i mixen för att få dem mer finfördelade. Gegga ihop allt utom bjästen. Forma till bullar och rulla i bjäst. Baka i ugnen 200°c i cirka 30 minuter [vänd på dem efter halva tiden].

2 comments:

  1. vad betyder "c"?

    ReplyDelete
  2. C betyder "Cup", eftersom jag inspireras av många amerikanska böcker och bloggar blir det att jag använder "cup" mer än deciliter. 1 Cup motsvarar ungefär 2,4 DL

    ReplyDelete