Friday, December 19, 2008

Hasselnötsbröd med äpple

Det här brödet gillar jag skarpt, det blev liksom lite lagom "segt", friskt och fylligt. Den första plåten blev lite "övergräddad" då jag åter igen försökte multitaska lite för mycket. Passa på att baka detta goda bröd och njut till tomtegröten med några köttfria-köttbullar på!

Hasselnötsbröd med äpple
16 st
Dag 1
1/4 paket jäst
2 1/2 dl kallt vatten
2 1/2 dl äppeljuice
1 msk olja [helst av nöt, jag använde jordnötsolja]
150 g dinkelmjöl fullkorn [eller annat fullkornsmjöl, typ graham]
1/2 msk grovt havssalt
400 g vetemjöl [eller siktat dinkel, jag använde en blandning]
Rör ut jästen i vattnet, tillsätt äppeljuicen och oljan. Blanda ner mjölet och salt. Låt stå övertäckt i kylen 10-12 timmar.
Dag 2
2 äpplen, skalade och grovt rivna
50 g hasselnötter, rostade och hackade
ca 250 g vetemjöl [eller siktat dinkel]
växtdryck/grädde för pensling
Blanda ner äpplen och hasselnötter i degen. Arbeta in mjölet, lite i taget till du får en smidig deg. Låt den vila en timme. Knåda degen och dela i 16 delar, forma till bullar och låt vila på plåt i ytterliggare en timme. Pensla med växtgrädde och strö över hackade hasselnötter eller solfrosfrön och linfrön som jag använde på hälften av mina bullar. Grädda 225°c 15-20 minuter.

No comments:

Post a Comment