Wednesday, December 3, 2008

Bakom lucka nummer tre...























Nu är det mycket sötsaker i frysen och skafferiet, så bakom denna lucka får det bli något matigt.
Julepolenta!
Polenta är en stadig favorit i mitt kök. Se jag upptäckte hur lätt det är att laga till slinter både det ena och andra ner i smeten. Så varför inte röra ner lite jul i de gula grynen?
Julpolenta
2-3 port.
knappt 1 dl polentagryn
1 1/4 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning [UTAN GLUTAMAT]
Koka upp vattnet med buljongtärningen, rör ner polentan och låt sjuda på låg värme i 15-20 minuter. Rör OFTA, då blir resultatet bäst och det bränner inte fast.

Blanda ner
3 soltorkade tomater [jag använde druvans marinerade utan olja]
en nypa kardemumma
1/4 tsk spiskummin
1/4 dl russin [helst sultanrussin]
15 g hackade valnötter
25 gram välpressad tofu, hård
Bred ut smeten på en tallrik [storlek beroende på hur tjock du gillar polenatan, jag personligen föredrar den rätt tunn, 1/2 cm tjock ungefär]
Täck över och ställ i kylskåpet någon timme. Spraya/pensla med lite olja och grilla 10-15 minuter i 200°c innan servering.
Jag åt den tillsammans med en enkel linssallad.
Mixa ihop kokta linser, shallottenlök, vitlök, grönkål, salt, peppar, äppelcidervinäger och lite spiskummin. Strö över lite finhackade morötter.

No comments:

Post a Comment