Saturday, May 23, 2009

Dal-ande






















Något av det enklaste och billigaste man kan koka ihop är ju "Dal" i någon form. Jag älskar att variera linserna i olika kryddningar och varianter och det lägger sig alltid som ett litet bomullsmoln i magen sen. När jag var hemma hos pappsen senast la jag rabarber på hans rabarber :) Det mesta kokade jag rabarberkompott av som hamnade i frysen, perfekt att ha på frukostgröten. Sen kokade jag ihop en RabarberDal.

RabarberDal
4 port.

1 c röda linser
2 msk färskriven ingefära
2-3 vitlöksklyftor, pressade/finhackade
4 kardemummakapslar
1 msk senapsfrön
3 nejlikor
Svartpeppar
1 rökt chili [torkad ancho]
Salt
ev olja
3-4 stjälkar rabarber
en gnutta gurkmeja
1-2 msk tomatpurée
Vatten så det täcker

Koka upp och småputtra till linserna är mjuka [15-20 min], häll på vatten om det skulle behövas.
Smaka av med salt och peppar, ev annan kryddning. Jag åt den över ugnsrostad sötpotatis, men Dal är ju så tacksam att äta till i princip vad som hellst, bröd, ris, potatis, gryn, sallad... De mest autetiska "Dal-erna" får man ju om man använder "Ghee" [indiskt smör] eller smör/olja. Jag brukar hoppa över det då jag tycker det blir lite för flottigt varma sommardagar...

1 comment: