Saturday, May 23, 2009

Grilling

Idag har jag kommit underfund med att det är en mycket dålig idé att tvinga upp locket på en tryckkokare innan trycket släppt helt. Det resulterade att jag skållade både mina händer och det blev linser och kokvatten över hela köket. Ibland är man inte så smidig...
Känns som jag befinner mig i en stor grop just nu, orkar ingenting och har ingen lust till nånting. Av goda måltider blir man iaf lite piggare. Idag sken solen så det blev grillning!






















På tallriken kan vi se ciabatta [köpt], tomater med lite flingsalt, baba ghannouj [köpt fast tillspetsad med lite vitlök, kryddor, vitlök], curryhummus [recept se nedan], grillad zuccini, shalottenlök och aubergine, vegoburgare. Det var supergott och jag är verkligen proppmätt nu.

Burgare
1 msk krossade linfrön
2 msk tamari eller soja
3/4 c kokta linser
1/2 gul lök, finhackad
1 msk persilja
5 msk glutenmjöl
Salt & Peppar
ev lite grillkrydda
Mixa linfröna med sojan. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa väl. Forma till biffar och låt dem "sätta sig" i kylen minst 30 min. Innan jag grillade dem penslade jag dem med lite olja blandat med grillkrydda och balsamvinäger. Penslade även grönsakerna med den blandningen.

Curryhummus
4 dl kokta kikärtor
2 vitlöksklyftor
1-2 tsk riven ingefära
1-2 msk persilja
en gnutta koriander
citron [ca en halv pressad, eller efter smak]
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsm chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk curry
Salt & Peppar
1 tsk äppelcidervinäger
Några klunkar olivolja
Mixa allt till en krämig fluffig röra.

Jag läste något på nätet idag om att "mat och hushållsbloggar" skulle vara en modern kvinnofälla *s*. Ja vad ska man säga. Det kommer fortsätta finnas MASSOR av flickor/tjejer/kvinnor som lider av "duktig-flicka-syndromet", och visst finns det säkerligen de som sliter halvt ihjäl sig för sina bloggar vad de än handlar om. Men man är ju inte per automatik förtryckt om man råkar gilla de mer klassiska kvinnosysslorna... Jag personligen lever så jämställd det går eftersom jag är ensamboende, jag får tvätta min egen skit, laga min egen mat och byta däcken på bilen. Sen älskar jag god mat, sötsaker och annat gott och jag tycker även om att stå och pyssla i köket i timmar.
Jag tycker det är så tröttsamt med människor som ska försöka styra och ställa över andra. Kan vi inte bara få vara som vi vill? Måste andra tala om för oss vad vi ska göra och inte? Det är en av de främsta anledningarna till att jag försöker undvika att predika för andra om vegankost tex. Jag uppmuntrar gärna och ger tips men försöker i största möjliga mån undvika att moralisera. För jag själv tål inte när andra moraliserar över mig... Vi lever väl för vår egen skull så låt oss då forma tiden som vi vill!

1 comment: