Thursday, May 7, 2009

Fördomar

Alla har vi väl fördomar som vi måste ifrågasätta ibland. Egentligen kan man ju inte uttala sig om något man själv inte testat. Jag har många fördomar mot butikskedjan Lidl och bojkottat dem totalt! Men idag kändes det som en god idé att faktiskt gå in och kika huruvida mina fördomar stämde eller inte. Till största delen gjorde de väl det. Det var svårt att få någon överblick och man blev inte alls inspirerad av att gå runt där med massa skyltar om hur j*la billigt allt var. Och hela atmosfären kändes också... billig.
Men jag hittade chokladtäckta digestivekex som var helt veganska. Perfekt till fikat!












De hade även ett relativt gott utbud av mörk choklad som jag passade på att köpa eftersom det var så... BILLIGT! ;)
Men jag kommer inte bli någon stammis på Lidl, det var inte min kopp te helt enkelt. Men nu har jag lagrat upp med massa godsaker, filmer och annat för helgen. Humöret sviktar så risken finns att jag isolerar mig här över helgen. Är vädret finns och humöret på topp på lördag kanske jag åker till Eskilstuna och spanar in "Springpride".

Jag behöver förresten nya vandringskängor. Problemet är ju att de flesta görs i skinn. Någon som har tips om veganvänliga vandrarpjux?

4 comments:

  1. Kexen såg super ut, har saknat sådana!

    ReplyDelete
  2. Lidl tips!

    Färdig potatismos, äggnudlar (så billiga att ägg är för dyrt :D ), sorbet, instant curry nudlar! Potatismoset är riktigt gott, det är i princip potatisflingor som man blandar med vatten. innehåller mycket lite annat skumt.

    Jag skäms inte för att handla billigt, är man två personer som lever på en persons dåliga lön så äter man vad som helst. Finns säkert mer saker jag ibland köper på lidl men kan inte komma på just nu.

    ReplyDelete
  3. Aha, ja då kanske man får besöka Lidl igen då ;) Detta Lidl var iofs rätt litet så de hade kanske begränsat utbud. Jag hoppades på att hitta tyska snask som jag ätit när jag varit i tyskland men det var mest vanliga Estrella.

    Äggnudlar utan ägg *skrattar* ja det är ju underbart, däremot irriterade jag mig mkt på att många brödsorter hade mjölk i sig. Sorbet letade jag efter men hittade ingen :(

    Såna där potatisflingor har jag tidigare köpt i "invandrarbutiker" då det är väldigt bra att anvnda i olika recept, men då ska jag spana in Lidl nästa gång jag behöver.

    Nej missförstå mig rätt, jag skäms inte alls för att handla billigt, utan tycker det är perfa med billig mat utan att behöva dra ner på kvalité. Jag ska snart börja plugga och leva på studiebidrag så jag behöver verkligen lära mig handla mer ekonomiskt så alla Lidl-tips och annat mottages gärna.

    ReplyDelete
  4. Jag trodde inte att du menade att det var 'fult' att handla på lidl. Jag menade bara att den enda anledningen att jag vet att man kan hitta veganska grejer på lidl är att jag av dålig ekonomi tvingas leta runt och det är förstår inget att skämmas över.

    Hoppas det funkar att handla mer ekonomiskt :)

    ReplyDelete