Sunday, May 3, 2009

Grannens Groggar

Igår var en underbar sommarvarm dag. Jag hade tänkt ge mig ut på en lång cykelpicnic på min nya cykel men jag lyckades inte få tag på någon cykelpump så jag blev hemma istället. När kvällen kom började grannen bjuda på groggar. Jag vet inte var den människan lärt sig blanda groggar men starka är bara förnamnet. Han kallade dem "tior", "tolvor" och "sexton", då kan man ju tro att glasen blir ganska stora men icke sa nicke. Det var lite sprit med en gnutta virke i... Så jag vaknade en aning seg i skallen idag.

Det är svårt med bakismat som är veganvänlig tycker jag. Finns liksom inget som är sådär saltfettigt som man är sugen på.

Jag gjorde i alla fall ett nytt pizzaexperiment idag. Med en botten som man lätt kan göra glutenfri om man vill.



















Pizza med Ris-Potatisbotten
Botten:
2 c potatismos [kokt potatis mosat med lite av kokvattnet, inge "mjölk" eller smör i]
2 1/4 c kokt råris
1/2 – 3/4 havre/dinkelgryn [eller glutenfritt alternativ om man så önskar]
Blanda ihop potatismoset med riset. Klicka ut på ett bakplåtspapper och platta ut till en rund pizza. Strö över grynen och tryck ner dem lite. Deras funktion är att suga upp överbliven vätska från tomatsåsen.

Såsen:
Jag blandade hemmagjord tomatsås med mosade bönor, rårivna morötter, spenat och selleri.
Bred såsen över botten. Fyll på med den fyllning du vill ha. Jag hade champinjoner, paprika, lök och sönderdelade hemmagjorda veg.biffar. Grädda pizzan 175°c i en timme ungefär. Den sista kvarten hade jag bara undervärme på. Ta ut pizzan och låt den stå till sig i tio minuter ungefär. Sen är den redo att spisas! Jag fick en lite större och två mindre pizzor av detta. Två av dem åkte in i frysen och jag hoppas de smakar lika gott när jag värmer på dem.

Jag, bror och hans fästmö åt ute på Valborg. Vi besökte Karishma. De hade inga problem med mig som vegan, jag slapp förklara vad jag åt och inte. Dock fanns bara två rätter att välja på. Det var gott, fast alldeles för mesigt kryddat för min smak. Jag vill ha betydligt med hetta i indisk mat. Eftersom jag inte kunde äta något Naanbröd bjöds det på papadums, vilket var generöst.
Ingen efterrätt fanns heller, vilket var lite trist...

No comments:

Post a Comment