Wednesday, May 6, 2009

lite lagom? – näää

Debatt igår var ju inte mycket att hänga i julgranen. Hade inte förväntat mig det heller iofs. När Josefsson är i farten är det sällan någon som får prata till punkt. Men jag blev irriterad över de korkade läkarna som satt och försvarade hur de skickade unga flickor till ställen där tunga brottslingar sitter inlåsta. Det är väl inget brott att må dåligt? Det är väl inget brott att vilja ha hjälp? Det är unga, vilsna själar vi pratar om här. Psykiatrin behöver verkligen rustas upp, för klimatet blir hårade och hårdare.

Under tiden vill jag lyfta fram lite fler kvinnliga förebilder [starka, självsäkra kvinnor behöver synas]. Kvinnligt ska enligt normen, vara så lagom, kontrollerat, lugnt, säkert och stabilt. Jag vill se fler som lever loppan och struntar i ideal och kan njuta av livet utan dåligt samvete. Jag själv behöver sånna förebilder och jag tror det är fler som jag :)
Joy Nash - en otroligt glad, snygg och karismatisk kvinna [hon har även fler klipp på youtube]
Klara – skriver mycket klokt och tänkvärt om kvinnligt, kurvikt, ideal och annat
Sen kan ni kolla på den här reklamen fundera hur samhället skulle se ut om idealet var tvärtom, reklamen i sig är mycket märklig då det är reklam för lightglass(?) å andra sidan förstår jag inte vad de säger...

Varför vara lagom, kontrollerad, lugn och behärskad när man kan flippa ur helt och njuta av livet? Våga göra bort dig – redan idag!

En sista text om självförtroende!

2 comments:

  1. Jag irriterade mig ENORMT på den läkare som rättfärigade det hela med att förklara exakt vad dessa flickor gör (svälja rakblad med mera!). Elin som var där och pratade är god vän till min syster och berättar ALDRIG för nån hur hon brukade självskada för det ger inspiration till andra. Och den här läkaren vet visst hur självskadetjejer funkar? idiot.

    ReplyDelete
  2. Ja! Jag reagerade också över det. Jag fattade inte vad f*n han höll på med ärligt talat. Vad det bara för att vi skulle få avsmak och känna äckel eller varför? Så jäkla oproffsigt iaf! Att dra upp en massa detaljer tillförde ju inte debatten någonting alls. Han borde bli anmäld.

    ReplyDelete