Wednesday, July 29, 2009

Världens coolaste flata?

Jag började lyssna på "Gossip" för ett tag sen. Jag ÄLSKAR musiken! Den är så full av energi och sångerskan är något extra. Hennes pipa kan fängsla vem som helst. Efter att lyssnat lite på texterna började jag googla gruppen och blev helt störtförälskad i Beth Ditto. Hon kämpar och är sig själv ut i fingerspetsarna. Jag är fortfarande putt över att jag missade deras spelning på Hultsfred, hade gärna smittats av hennes energi och dansat gärnet. De har nyligen släppt en ny skiva "Music for men" som är toppen!

Det är jääävligt enkelt för en sån som Blondinbella att skriva ett skitnödigt inlägg på sin blogg om att vi ska vara nöjda med våra kroppar även om vi inte är perfekta och krydda det hela med en egentagen bikinibild där hon är så smal, utan en bristning, finne eller annan ojämnhet i sikte. Visst det är ju toppen att hon uppmuntrar unga tjejer att vara nöjda med sig själva, men det är så lätt att säga när man är en naturlig skönhet.

Beth Ditto svettas så sminket rinner, hon trycker ner sin feta kropp i tajta kläder, hon är lesbisk och feminist. Hon är så som vi kvinnor inte riktigt ska vara med bilringar, hår under armarna, hängmage och en provokativ attityd DESSUTOM är hon faktiskt NÖJD med sig själv, hör och häpna! Kvinnor ska helst vara SLÄTA, inge hår någonstans, inga gropar eller fettveck, inge som dallrar eller hänger. Hellst ska allt vara slätt! Vi ska dessutom ha dåligt samvete över allt gott vi äter [fikan ska hellst inledas med "... jag borde inte"], alla träningpass vi väljer bort för annat skoj, oroa oss över rynkor och dyker det upp ett hårstrå så ska det väck illa kvickt!

Det slog mig åter när vi var på Liseberg i helgen att de flesta tjejer ser ut att vara stöpa i samma form. De har samma kroppshållning, likadana kläder, frisyrer, smink, handväskor... Jag ser inte skillnad på dem. Jag älskar människor som visar sin personlighet, hur fult det än må vara är det snyggt bara för att det säger något.

Hur egensinnig och självständig jag än vill/försöker vara så blir livet så mycket enklare om man väljer sina förebilder. För alla har väl förebilder? Det är få [om några] offentliga personer som kommer upp i hennes coolhetsgrad.
Ditto 0
Ditto 1
Ditto 2

Jag säger som Proust: "Män som saknar fantasi bör få hålla till godo med kvinnor som äger klassisk skönhet."

4 comments:

  1. gossip är så BRA! och beth ditto måste vara en av de coolaste brudarna som finns!
    (letade veganbloggar häromdan och hittade din så jag har smygläst lite här några dagar)

    ReplyDelete
  2. ps. bra video.
    nog min nya favoritlåt med gossip. lyssnat sönder de gamla nästan.

    ReplyDelete
  3. Åh, vilken härlig musik. Riktigt feel-good! Kul med nya upptäckter, tack för tipset!

    ReplyDelete
  4. Kul att det är fler som upptäckt Gossip, den nya skivan är verkligen SUPER även om de tidigare också är jättebra!

    ReplyDelete