Monday, July 20, 2009

Majsbröd



























Visst går det att grädda brödet i en vanlig ugnsform, men passa på att använda en gjutjärnspanna om du har...

Majsbröd med rökt chili

2 1/2 dl + 4 msk grovkornigt majsmjöl
2 1/2 dl dinkelsikt
2 1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 1/2 dl växtdryck
1 msk sirap
2 1/2 dl majskorn
4 msk olja
2 msk rökt chili |finns torkad att köpa på affären, låt ligga i hett vatten ca 30 min]

Värm ugnen till 200 °c, ställ in gjutjärnspannan så den blir het under tiden. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, Blanda det blöta, majskorn och chili i en annan skål. Rör snabbt ihop o häll i gjutjärnpannan, grädda mitten av ugnen i ca 25 minuter.

2 comments:

  1. Hej Leni - blev nyfiken på Ditt recept på majsbröd i stekpanna, har en sådan gjutjärnspanna från tiden kring förra sekelskiftet.

    Behöver förklaring på:
    c - står det för cup (2 dl)?
    växtdryck?
    majskorn, i vilken form förekommer de på t ex ICA?

    Hälsningar
    Kent Åsberg
    http://beacon.se
    @beablanche (på Twitter).

    ReplyDelete
  2. Hejsan! Gjutjärnspannor är de bästa, de blir ju bara bättre och bättre ju mer man använder dem också, till skillnad från teflon och non-stick...
    Ja C står för Cup vilket är ungefär 2.4 dl (1/4 cup är 4 msk)
    Eftersom jag är vegan använder jag inte komjölk utan växtbaserade alternativ, det kan vara havredryck, sojamjölk, risdryck eller liknande. Det finns en rad olika varianter att välja på i affären.
    Majskorn använder jag vanlig majs på burk som jag låter rinna av.
    Lycka till!

    ReplyDelete