Wednesday, July 22, 2009

Frukost - bästa målet på dagen...























... eller nja jag tycker alla måltider ska vara goda och njutningsfulla, men det är något speciellt med frukost. Som arbetslös kan man ju njuta av långa frukostar med morgonteve, film, korsord eller annat tidsfördriv. För er som gillar frukost rekommenderar jag boken "Vegan Brunch", den innehåller hur mycket smarr som hellst.

I frysen fanns ett bröd med frön och citron som passade utmärkt med en varm nykokad blåbärskompott.

Fröbröd med Citron

2 msk linfrön
1/3 c vatten
2 msk fruktsocker [eller annan sötning]
1 c växtdryck
2 msk olja
juice av en citron + rivet skal
2 c mjöl [jag använde 50% fullkorns dinkel, 50% vetemjöl]
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1/2 c solrosfrön
4 msk sesamfrön

Värm ugnen till 175°c. Smörj en brödform.
Mixa linfrön till ett pulver, tillsätt vatten och mixa tills det tjocknar en aning. Blanda socker, växtdryck, olja och citron. Vispa i linfrömixen. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vänd ner det blöta i det torra. Blanda slutligen i solrosfrön och sesamfrön. Baka ungefär en timme.

Blåbärssås med smak av ingefära
2 c blåbär
1 msk arrowrot
2 msk vatten
Koka upp och låt småputtra 10-15 minuter. Tillsätt sedan 1/2 msk färsk riven ingefära.
Passar även utmärkt på pannkakor och våfflor, eller varför inte på glassen.

Jag strosade i skogen idag och plockade lite hallon. Det är verkligen otacksamt att plocka hallon, buskarna rivs och är svåråtkomliga, sen är hälften av bären maskätna. Men gott är det. Jag vandrade på en stig mitt i skogen och höll nästan på att kliva på en död hare. Den bara låg där död mitt på stigen, hel med öppna ögon. Jag avskyr att se döda djur. Häromdagen fick jag vända med cykeln för att jag inte vågade cykla förbi ett "roadkill" som låg mitt på vägen. Ja jag är lite tramsig ibland...

Själv blev jag föda till ett hundratal bromsar, fy fasiken va ettriga de är och ONT gör det när de bits!

No comments:

Post a Comment