Friday, July 24, 2009

Lyssna!

Har ni inte lyssnat på Nour El-Refais sommarprat så gör det, NU! Inte sen, nu med basta!
Jag gillar henne skarpt och hon är verkligen en förebild, jag vill genast bli kompis med henne när jag hör henne prata, så klok och så bra!
Nöjespanelen citerade även henne imorse när de pratade om humor; "När en kvinna inte skrattar åt en mans skämt är det för att hon inte förstår skämtet. När en man inte skrattar åt en kvinnas skämt är det för att kvinnan är tråkig..." Det ligger så mycket i det och jag tror det gäller mycket annat än bara humorscenen.

Lisa Magnusson har skrivit ännu en klockren krönika. Jag som generellt är emot förbud tycker givetvis att man ska avkriminalisera knark. Fast jag avskyr alla former av droger. Jag har inte ens testat något starkare än cigaretter och alkohol, jag vet även hur lätt det är att hamna i beroendesituationer oavsett vad det är. Men jag tror inte vi kan få människor att sluta knarka genom förbud, vill de ta droger så kommer de göra det. De som missbrukar ska givetvis få hjälp att sluta, om de vill. Det går inte att hjälpa människor som inte vill ha hjälp. Och om vi nu bryr oss om dessa sprutnarkomaner VARFÖR skulle de inte kunna få rena sprutor för? Som sagt Magnusson säger det mesta i krönikan :)

Jag avskyr moraltanter, normofober, lycklighetsfaschister och annat frälst trams. Vafan vi lever bara en gång kan vi inte få göra som vi vill då? Är det så jävla farligt att vara dysterkvist ibland? Imorse hade de släpat fram en gamal tant till Godmorgon sverige som givetvis hade skrivit en bok om hur man blev glad, lycklig och allt sånt där som vi alla strävar efter. Det hetter tydligen positiv psykologi, jag höll på att kräkas.
Öppna ögonen, se dig omkring, är det ett paradis vi lever i? Knappast! Jag tänker inte vara tacksam över att djur plågas dagligen för att nån fet gubbe ska få njuta av sin biff med beasås, jag tänker inte vakna med ett solskensleende och begrunda att barn svälter ihjäl på andra sidan jorden medan vi i västvärlden slänger mat som är helt ätduglig, jag tänker inte nynna fram alla orättvisor och all oförrätt som pågår här och nu och tycka att livet är fantastiskt.
MEN man kan använda den energin till att försöka göra något åt det. Bara för att jag inte går ut och "Väljer glädje" ála Kaj Pollak så kan jag vara tillfreds med livet med alla gråzoner som det innefattar. Livet är farligt, dödligt rent utav. Men även de som inte vågar leva kommer att dö, det är en sak som är säker.

5 comments:

  1. Tänk att mina tankar om rättvisa slagit rot i dig min dotter...alla människor har rätt att leva sitt liv som den önskar, och bör ha förutsättningar att göra det också. Jag tror att positiv psykologi har svårt att hävda sig i Darfur eller Gaza...vi måste förstå att vi alla är människor och djur på detta enda klot.
    Med vett och empati så kan vi må så oändligt mycket bättre
    /pap

    ReplyDelete
  2. Nu vill jag inte låta som någon moraltant eller en sån där som hoppar upp ur sängen med ett leende varje morgon (för det är inte sant), men ofta så har i alla fall jag mer energi att lägga på världsproblemen när jag mår bra själv. Det betyder inte att jag inte tar in saker eller inte känner empati med dem som är utsatta, men om jag skulle låta det ta ner mig helt skulle jag inte orka försöka göra skillnad ens.
    Jag älskade också Nours sommarprat!

    ReplyDelete
  3. Paps: :D Ja lite vett har du nog lyckats inpränta i skallen... Jag tror att om alla visade med ödmjukhet skulle många av världsproblemen bli mindre...

    ReplyDelete
  4. Vegomamman: Jag menar väl att man faktiskt kan må bra utan att vara ett solskensleende. Man kan må bra även om man är förbaskad. Om man låter det dra ner en så orkar man oftast inte gör någonting alls, det blir för övermäktigt. MEN många lycklighetsfascister predikar att om man bara tänker glada tankar så försvinner alla problem. Givetvis måste man även se alla positiva saker som händer omkring en, det är ju de små [och stora] framstegen som håller oss flytande. Det handlar om balans.

    ReplyDelete
  5. Du har väldigt rätt i att förbaskad eller arg kan vara en väldigt konstruktiv känsla, det är väl mer deprimerad och nedslagen som inte känns så konstruktivt!

    ReplyDelete