Saturday, December 6, 2008

Bakom lucka nummer sex...

Jag tycker att frukosten är det bästa målet på hela dagen. Speciellt helgfrukost när man kan sitta riktigt länge med ett korsord och glömma bort tiden. Jag tror att vad du äter till frukost kommer påverka hela din dag. Börjar du din dag med en stund av välbefinnande kommer den känslan hålla i sig. De flesta äter samma sak till frukost varenda dag, försök variera er! Ni frukostkonservativa, våga testa något nytt! Det enda "måstet" på mitt frukostbord är någon form av färsk frukt eller bär annars slinker både det ena och andra ner.

När jag vaknade imorse spöregnade det, min mage var sur [antar att bukfylla kommer med bukbakfylla också], nacken ömmade och knäet gör fortfarande ont. För att rensa tankarna tog jag ändå min vanliga morgonpromenad. Stötte på ett jaktlag som skulle ut för lite nöjesjakt :( Varje gång jag hör ett skott utifrån gör det ont i hjärtat. Det känns så himla onödigt.

När jag väl kom in i värmen var jag blöt, kall och nedstämd. Satt på kaffe och började grädda dessa Mjuka Pepparkaksbröd. Detta är vad jag kallar en perfekt lördagsfrukost; Kaffe, nygräddade pepparkaksbröd, korsord, RosaMannaFluff [som är ännu fluffigare efter att ha stått i kylen ett par dagar], färsk apelsin och en och annan pepparkaksbiscotti slank ner [man måste ju passa på]. Nu känner jag mig betydligt mer harmonisk och magen är inte lika sur.

















Pepparkaksbröd

ca 10 st [beroende på hur stora du gör dem]
1/2 dl dadelsirap
1/2 dl sirap
en nypa malda kryddnejlikor
1/4 tsk ingefära
1/2 tsk kanel
1/4 dl osötat äppelmos
1 msk olja
äggsub. för 1/2 ägg
1 1/4 msk växtdryck
+3 dl mjöl [använd din favorit, jag blandade siftat dinkel med fullkorn]
1/4 tsk hjorthornssalt
1/4 tsk bakpulver

Kokar de två sirapssorterna tillsammans med kryddor, äppelmos och olja. Vispa äggersättningen med växtdrycken och rör ner det i kryddblandningen, låt det svalna. Blanda mjöl, hjorthornssalt och bakpulver. Tillsätt kryddblandningen och arbeta ihop till en smidig deg, låt den gärna vara lite kladdig. Jag var lite för generös med mjölet vilket resulterade i att den blev väldigt svårarbetad sen. Täck degen med plastfolie och låt den stå svalt i tre dygn.
Ta sedan ut degen och dela den i ca tio bitar, forma till runda bollar och platta sedan ut dem och lägg på en plåt. Grädda kakorna i 200°c i en kvart ungefär. Jag tycker om att äta dem som de är, medan andra vill ha smör och ost på. En kryddstark ost gör sig ju bra med pepparkakskryddor.

Det har varit dåligt med önskningar de senaste dagarna, men det kommer.

No comments:

Post a Comment