Sunday, December 21, 2008

[no]Köttbulle 05

Detta blir årets sista bulltest. Jag tänkte att jag i alla fall skulle testa en variant som inte var baserad på soja. Min erfarenhet av biffar och annat gjorda på linser har varit rätt dåliga. Brukar mest använda linser i grytor och sallader. Men nu har jag ändrat min uppfattning. Linser till trots blev det väldigt gott [godare efter att ha stått till sig ett dygn i kylen]. Annars tycker jag linser brukar smaka "mjöligt" i biffar och dylikt, men det här kändes lite "köttigare".

[no]Köttbulle av linser och hirs
Årets sista test
1/2 c hirs
1/3 c röda linser
Koka tillsammans i 2 c vatten och salt eller buljong i ca 20 minuter till allt vatten absorberats.
Stek 1 c champinjoner tillsammans med 1/2 gul lök i lite olja. Skvätt över lite rödvin.
Blanda
1 c rostade, hackade valnötter
2 tsk marmite
1/2 c dinkelflingor, finmalda [alt ströbröd]
Salt
Kryddpeppar
Färskriven muskot
Andra valfria kryddor [jag hade nog i både timjan och mejran]
1-2 msk vetegluten [valfritt]
Kladda ihop allt och börja rulla. Baka i ugnen 2 x 15 minuter, 175°c.




VeggieToppen

No comments:

Post a Comment