Thursday, October 16, 2008

~: Potatis- Olivscones :











Oliver ~ Potatis ~ Rosmarin ~ Sälta

Satt och bläddrade i kokböcker och såg dessa små godbitar.
Perfekta till en kopp te på eftermiddagen. Kanske ett te med rökig smak av bergamott...

För ett tiotal småscones:
125 g potatis, skalad och hackad [jag använde faktiskt färskpotatis jag hade i frysen som jag kokade upp till de blev mjuka]
+1/2 dl växtdryck
2 1/2 dl mjöl [jag använde dinkel, men vete går lika bra]
1 tsk bakpulver
ett par matskedar plommonpurée/äppelmos/plommonjuice, eller 15 g veg. fett om man fördrar det
1 1/2 msk svarta oliver, hackade
2 msk färsk rosmarin (jag använde 2 tsk torkad)
1/2 - 0.75 dl vatten

Sätt ugnen på 200°c. Koka potatisen mjuk och mosa ihop den med växtdrycken, salta och peppra. Blanda mjöl och bakpulver. Tillsätt plommonjuicen, oliver och rosmarin. Blanda. Tillsätt potatismoset och vatten. Knåda ihop degen och gör en rulle. Skär i 2 cm tjocka skivor, lägg på bakplåtspapper och grädda ungefär 15 minuter.

No comments:

Post a Comment