Sunday, December 6, 2009

Saffransbullen















Min frys håller just nu på att explodera, och i den här minst sagt milda vintern går det inte att förvara något ute heller. Jag får önska mig en större mage i julklapp så jag har någonstans att stoppa allt. Just nu känns det som att andras julstress får motsatt effekt på mig. Det var längesedan jag kände mig så avslappnat och tillfreds som just nu. Jag känner mig befriad från krav och rätt harmonisk faktiskt. Annars brukar semestermånaderna och julen vara lite jobbiga när man lever ensam, men det känns som jag vuxit ifrån det med...

Idag tändes andra ljuset, jag får liiiite julkänsla av att sitta inne tända ljus äta lussemuffins och pepparkakor. Men jag vill ha SNÖ! Jag har nog aldrig varit med om en så löjligt varm december någonsin.... Nått är galet...

Lussemuffins

25 st

50 g jäst
1 dl äppelmos [osötat hemmagjord använde jag]
5 dl växtdryck
2 1/2 dl yofu
1 g saffran |2 påsar]
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
17-18 dl vetemjöl

"Mandelmassa"
Blötlägg 1 del mandel med en halv del russin i några timmar. Mixa till en massa, söta med mer russin om du vill ha sötare. [Du kan givetvis köpa färdig mandelmassa om du hellre vill det]

Smula jästen. Värm upp äppelmos och växtdryck till 38 °c. Lös upp jästen. Tillsätt yofu, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta in tillräckligt mjöl för att få en smidig deg. Jäs 30-40 min. Rulla till 25 bullar och lägg dem i bullformar. Tryck en grop i bullen och klicka ner en klick mandelmassa, låt jäsa 30 minuter tills en fin form. Pensla med växtgrädde. Grädda 250°c i 8-10 minuter. Äts givetvis med Lingonglögg!

No comments:

Post a Comment