Wednesday, December 9, 2009

Jordnötter <3 Marmite =?
















Marmite är väl något som man antingen älskar eller hatar. Att bara bre Marmite på mackan är jag inte speciellt förtjust i, däremot ett tunnt lager Marmite och sedan mosad avocado på är inte så tokigt. Det är inte alltid så lätt att få tag på men jag brukar ha en burk hemma då det är gott att blanda ner i grytor och liknande. När jag såg ett recept på kex med jordnötssmör och marmite lät det så fel att jag var tvungen att testa. Och det var inte allt så tokigt, något att ha vid mellanmålet eller dippskålarna...

Jordnötssmör+Marmite Kex
12-15 st

65 g jordnötssmör [jag använde krämig så naturlig som möjligt dvs utan socker och annat konstigt tjaffs, men du kan äcen använda "crunchy"]
60 ml olja
4 tsk Marmite
90 ml växtdryck
1 tsk spiskummin
180 g dinkelmjöl
1/2 tsk bakpulver

Värm ugnen till 190°c. Blanda jordnötssmör, olja, Marmite, växtdryck och spiskummin tills det blir en jämn smet. Blanda i mjöl och bakpulver tills du får en deg. Rulla ut degen till en rulle och skär runda kakor. Grädda 12-14 minuter.

1 comment: