Sunday, December 13, 2009

Fikasmulor























Biscotti är mummsfillibabba till fikat. Väldigt tacksamma att ha i frysen då de går att mummsa i sig direkt, sen är de goda att doppa också.
Än så länge har jag ingen julstämning alls. Idag började jag göra lite julgodis och nu står en kastrull med ingefära på spisen som ska kanderas. Det luktar underbart men jag funderar på om min termometer verkligen fungerar...
Jag är inte sugen på jul. Inget julstök. Ingen julmat... ingenting.
Men det kanske kommer [jag kände ett sting av jul när jag kollade på lucia imorse]

Istället var det mycket hetta i helgen, fajitas och burritos. Bakade pitabröd, tortillas, gjorde salsor, såser och frossade i massor. Inte så juligt men va tusan :)

Mandel-Anis Biscotti

5 msk växtdryck
2 msk krossade linfrön
3/4 c socker
1/2 c olja
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk mandelextrakt
1 2/3 c mjöl
2 msk arrowrot
2 tsk bakpulver
2 tsk anis
1/2 tsk salt
1 c mandlar

Värm ugnen till 175 °c. Viska växtdryck och linfrön. Tillsätt socker, olja och extrakt. Rör ihop det torra och tillsätt i det blöta. Vänd ner mandlarna. Forma till en avlång limpa och baka i 28 minuter. Låt svalna i en halvtimme. Skär passande bitar med en vass kniv. Lägg den med den skurna sidan upp på en plåt, grädda ytterliggare 10-15 minuter i 200 °c.


Choklad-Hasselnöts Biscotti

5 msk växtdryck
2 msk linfrön
3/4 c socker
1/2 c olja
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk mandelextrakt
1 1/2 c mjöl
2 msk arrowrot
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 c hasselnötter

Gör på samma sätt som ovan, du kan grädda en av varje på en plåt.

ps. vill du ha lite mindre olja kan du byta ut hälften av oljan mot vatten utan att resultatet påverkas speciellt mycket.

1 comment:

  1. Åh vilken fin blogg! Väldigt bra recept, ska nog sno grunderna till biscottin och göra på lilljulafton!

    ReplyDelete