Monday, August 31, 2009

Tårta
















Jag drar ju ut på mitt egna födelsedagsfirande och bakade tårta en knapp vecka efter själva "bemärkelsedagen". Men jag konstaterade när jag gjorde tårtan att man äter alldeles för LITE tårta. Man borde nästan skämmas för den ynka mängd tårta man sätter i sig. När jag bläddrade bland mina recept hittade jag hundratals recept jag ville testa. Så det måste definitivt bli ändring på tårtfronten. Jag menar, det är GOTT, det är ROLIGT att baka också är det GOTT, sa jag det? [sen kan man ju äta det till frukost, bröd+frukt och bär].

Men tänk på det, ta ett måttband och klipp av ca 80 cm, av den längden klipper du av så många cm som år du levat, har du mycket kvar på stumpen? Jag har fortfarande en bit kvar på mitt måttband men det känns ändå lite fjuttigt på nått vis...

Jag hade inte så extravaganta ingredienser hemma så det blev en tämligen enkel tårta i fredags. En sockerkaksbotten, ett lager mosade blåbär, ett lager banan mosad med citron, citronskal och lite sirap, sen Soyatoo över det [jag gillar soyatoo men man kan givetvis använda annat märke om man föredrar det].

Sen undrar jag varför inte någon hälsofascist inte gått ut och varnat för Sopranos? Det borde nästan kan klassas som en "hälsofara", de ÄTER ju konstant i den serien vilket innebär att jag också blir sugen och också måste springa till skafferiet till som tätt. Fast italienare hävdar ju att man inte åldras när man äter, det är därför de har så långa måltider...

No comments:

Post a Comment