Wednesday, August 19, 2009

Aubergine i Tomat och Pomeranssällskap























Apelsin ger en lite fräsch smak i mat. I originalreceptet ska man använda torkat apelsinskal, jag antar att färskt också går fint. Själv använde jag torkat pomeransskal, gott även om jag överdrev mängden en smula.

Auberginegratäng med Pomerans-Tomatsås

olja
1 stor gul lök, hackad
1 c morötter, hackade [använde 4 små]
1 stjälkselleri, hackad
3 vitlöksklyftor, hackade
3 skalade tomater [alt. en burk]
1 torkat pomeransskal [vill du ha mildare smak räcker ett halvt alt. 1 tsk torkat/färskt apelsinskal]
1 lagerblad
en nypa socker
Salt & Peppar
Fräs alla grönsaker utom tomater, pomeransskal, lagerblad tills de mjuknar. Tillsätt resten av ingredienserna och puttra i 20 min. Ta ur lagerbladet och mixa såsen slät. Tillsätt en näve färsk basilika. Smaka av med salt & peppar.

2 auberginer, skivade och avsaltade
[för att få bort det mesta av beskan]
Lägg ut skivorna på en plåt, spraya/pensla med olja. Täck med folie och grilla i ugnen, 250°c i 25 min.
Sänk värmen till 225°c
Häll en tredjedel av såsen i en ugnssäker form sen ett lager med aubergine, ett lager sås, ett lager aubergine och sist sås och strö över ströbröd, salt och peppar. Spraya lätt med olja och grädda 20 minuter.
Detta är bra matlådemat då det nästan är godare dagen efter då smakerna mognat ännu mer.

2 comments:

  1. Härligt med lite nya ingredienser, väldigt inspirerande... själv håller jag på att experimentera med apelsinblomsvatten lite grann men jag tar inte lika fina matbilder ;-)

    ReplyDelete
  2. Ja det är alltid kul att exprimentera lite, speciellt när det blir gott. Men det är lätt att glömma bort att många frukter gör sig väldigt bra även i mat. Hoppas du lyckas med dina experiment :)

    ReplyDelete