Monday, August 10, 2009

Hetta

Nu är jag ofantligt trött på sommarvärme, jag står inte ut, det går inte att göra något utan att man "dör" av värmeslag. Sen har vi alla myggor [har säkert hundra myggbett], bromsar, flugor, fästingar... Kan de inte bara försvinna nu?

Jag hade iaf lite flyt idag då jag cyklade fram och tillbaka till Örebro, det var hyffsat bra cykelväder, kanske i varmaste laget, men när jag kom hem dök världens oväder upp, stormvindar, åska och ösregn. Tur att jag inte var ute med cykeln då :)

Jag vet nog ingen veggo som inte gillar indisk mat. Jag tycker det ska vara STARKT och älskar vindaloo om den är bra gjord. Det här receptet blev rätt lyckat faktiskt, inget för klenisar men man kan ju minska på chilin fast det är FUSK ;)



Grönsaks~Vindaloo

1 msk olja
1 gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade

1 msk ingefära, färskriven

2 tsk Garam Masala [eller en GOD curryblandning]
1 tsk socker
1/2 tsk paprikapulver
2 morötter, fin strimlade
2 c gröna bönor
1-2 potatisar, skalade och hackade
2 c blomkål
1 röd paprika [eller annan färg]
2 starka gröna chilis, skölj och ta bort frön, finhacka
1 burk krossade tomater
1 msk äppelcidervinäger
1 1/2 c vatten
Salt & Peppar
1 1/2 c kokta kikärtshalvor [man kan givetvis använda vanliga kikärtor]
1/2 c gröna ärtor

Fräs lök, vitlök, ingefära, kryddor i ca fem minuter. Tillsätt morötter, gröna bönor, potatis, blomkål, paprika, chilis och krossade tomater. Rör i vinäger och vatten. Krydda med salt och peppar. Låt sjuda i 20 minuter tills grönsakerna är mjuka. Rör i kikärtor och gröna ärtor. Smaka av och låt småsjuda i ytterliggare tio minuter.
Ät med ris, bröd och en yogurtsås. Jag tog sojayogurt och rörde i lite tomat, citron, mynta, rädisa, korander, salt och peppar.

2 comments:

  1. hur mycket är 2c? är det cup eller vad är det för enhet?

    ReplyDelete
  2. Ja c = cup, 2 cup är ungefär 4,7 dl :)

    ReplyDelete