Wednesday, August 19, 2009

Peta *suckar*

Jag har aldrig varit förtjust i "Petas" kampanjer, de känns fanatiska som spelar på ytlighet, fördomar och sexism. Jag ser sällan att det leder till något bra. De vill skuldbelägga människor och få dem att skämmas för sina livsval och sånt HATAR jag! Jag tror man kommer så mycket längre med uppmuntran, diskussioner och positiva aktioner.

Deras senaste kampanj får mig bara att vilja kräkas! Ytlighet igen. Fördomar igen. Skam igen.
Jag är inte vegan av hälsoskäl och jag tycker inte om att man får stämpeln "hälsofreak" bara för att jag är vegan. Jag är det av ideologiska själ. Jag vill inte äta andra varelser, det äcklar mig.
Sen vill jag poängtera ännu en gång att MAN KAN VARA TJOCK OCH HÄLSOSAM I LIKA STOR UTSTRÄCKNING SOM MAN KAN VARA SMAL OCH OHÄLSOSAM! Även om Peta verkat missat det.
Tänk om Peta skulle försöka väcka lite empati hos människor istället. Visst det kan aldrig bli "fel" med människor som väljer vegetariskt, vilka skälen än är. Men de som väljer det av ytliga anledningar kommer sannolikt inte reflektera över vilka varor de handlar istället och de kommer förmodligen återgå till köttkonsumtion när fettet eventuellt skulle försvunnit.
Nej att vara vegan är så mycket mer än kroppsfett, bilringar och yta. Det är ett ställningstagande!
Petas kampanj kommer få människor att må dåligt, är det verkligen det de vill? Är det några som ska skämmas så är det Peta!

Bra sagt om kampanjen här!

2 comments:

  1. Är benägen att hålla med dig, att hålla på och anklaga människor får bara folk att bli defensiva och ännu mer negativa mot veganmat. Nog kanske man måste provocera lite för att få uppmärksamhet, men nog kommer man längre (och det känns bättre) med positiva samtal och positiva aktiviteter! :)

    ReplyDelete
  2. Jag tror absolut det kan vara bra att provocera, väcka känslor osv. Men Peta tenderar ju till att bara verka URLÖJLIGA. Man funderar på om de inte kan använda sina resurser till vettigare saker. Jag tycker tex att Djurens Rätt kan vara lite väl mesiga och folkliga, men börjar de ta till liknande saker kommer jag gå ur illa kvickt.
    Men som grädde på moset hittade jag dessa sidor, vilket visar mer tydligt vilka clownerier Peta ägnar sig åt. Även om jag höll på att garva halvt ihjäl mig åt tramset...
    http://www.lettuceladies.com/
    http://www.lettuceladies.com/broccoli_boys.asp

    ReplyDelete