Monday, August 17, 2009

Sensommarpizza























I år har jag ännu inte gjort någon blåbärspizza, jag har frysen full av blåbär och det finns fortfarande gott om dem ute i skogen så det kommer kanske. Förra sommaren skulle jag bjuda min bror och T på blåbärspizza, i receptet stod det att det skulle bli tre pizzor och jag min dumma nöt trodde det var tre portionspizzor men pizzorna blev stora som en hel bakplåt så då fick man äta blåbärspizza till man storknade, men gott var det :)

Men jag hittade lite fler gula godingar så varför inte en Svamppizza.

1 färdig pizzabotten
Mild ajvar [du kan använda tomatpuré, tomatsås, ketchup eller liknande]
1 gul lök, finskivad
några färska champinjoner
frästa kantareller [frästa i olja med salt, peppar, cayennepeppar och persilja]

NachoMajssås
Jag brukar göra ett nachodipp som jag modifierade lite då jag inte hade cashewnötter hemma...

1 liten burk majs [vill du göra dippen använder du ca 1 dl naturella cashewnötter istället]
2 msk bjäst
1/2 tsk lökpulver
1/2 tsk salt
2/3 c växtdryck
2 tsk miso
1/2 tsk citron
2 tsk majsmjöl [alt. arrowrot eller potatismjöl]
1/2 rostad paprika
1/2 tsk spiskummin
svartpeppar
cayennepeppar

Mixa allt till en jämn smet. Koka upp under omrörning så det tjocknar lite. Ringla över pizzan.

Grädda pizzan 10-15 min 225°c.

No comments:

Post a Comment