Thursday, August 13, 2009

Hur korkade människor finns det?

Jag läste i en gammal bekants online-dagbok följande [hon hade läst en bok i somras skriven på 70-talet tror jag]:
"...och det stog något som jag tyckte var mycket träffande:
"Vi kvinnor är ämnade till att behaga, hetsa upp och tillfredställa den manliga arten.
Verkliga kvinnor vet detta." Jag känner ju hur väl det stämmer in på mig för när jag får göra just det så går det sådana underbara rysningar av välbehag längs min ryggrad... det går inte att beskriva det, men det är en känsla som jag inte vill vara utan."

Jag lägger mig inte i vad en enskild person tycker om eller inte, men att hävda att det är Verkliga kvinnor som kommit underfund med detta är bland det mest korkade jag hört! Sen kan jag knappt tro att det idag finns kvinnor som håller med om detta, skrämmande *jesses*. Det är när man generalliserar könsrollerna på det här sättet som gör att vi motarbetar oss själva. Om någon brud tycker om att passa upp på sin gubbe är det FINE, men att säga att "Verkliga kvinnor vet detta" vad uppnår man då?

1 comment:

  1. Hahaha. Ja, visst är det sjukt? Och tragiskt. Inte heller jag är någon "verklig" kvinna- det är bara något som står i passet, typ.

    ReplyDelete