Wednesday, September 16, 2009

Beslutsvånda

... ja jag ska iaf inte arbeta med beslutsfattande i framtiden. Jag är helt värdelös på att fatta beslut. Sitter hemma, smaskar på hemkokt kola och försöker skriva hemtenta, där jag ska formulera vilket huvudämne jag planerar att välja och varför. Jag har ju varit inriktad på att läsa genusvetenskap men ju mer jag funderar och analyserar ju mer osäker blir jag. Sociologi och statskunskap är säkerligen två intressanta och användbara ämnen, men jag vet inte om det ligger för mig. Magkänslan säger att jag bara skulle välja det för att "det vore bra att ha" och det är nog inte rätt. Nationalekonomi, kulturgeografi, pedagogik och psykologi väljer jag bort direkt. Jag börjar istället fundera på om jag inte skulle hoppat på filmvetarprogrammet istället, enda anledningen till att jag valde bort det var ju för att jag är så osäker på framtidsutsikterna men vad vet jag egentligen om framtidsutsikterna för genusvetare?
Jag har också börjat fundera på filosofi, jag menar kvinnliga filosofer måste ju vara en bristvara?

*pust* Jag mailade iaf studievägledningen och hoppas på råd och hjälp. Inser att bollen i slutändan ligger hos mig men jag måste nog ha lite tips och råd med att strukturera mina tankar... Hade jag haft hår på skallen hade jag slitit det nu.

Den här första kursen är rätt så ointressant, mycket historia om gamla stofiler som Platon, Aristoteles och andra besserwissrar. Har väldigt svårt att ta mig igenom studentlitteraturen men det går nog på nå vis :)

2 comments:

  1. Filosofi är oerhört intressant! Men där finns gott om gamla stofiler också ... ; )

    ReplyDelete
  2. :) Jo nog finns det stofiler inom psykologin men förhoppningsvis har de lite vishet att lära ut.
    Någon kurs i filosofi blir det definitivt, frågan är vad huvudämnet ska bliva...

    ReplyDelete