Wednesday, September 16, 2009

Vitlökspizza























Sopranos har ju inneburit ett stort sug efter italiensk mat, jag har nästan förätit mig på pasta.

Den här pizzan är iaf en riktig hit för vitlöksälskare.

VitlöksPizza
1 plåt
250 ml vatten, ljummet
1 pkt torrjäst
2 msk olja
350 g mjöl [jag använde siktat dinkel]
1 tsk salt
Blanda mjöl, jäst och salt. Tillsätt vatten och olja. Jäs till dubbel storlek, ca 40-50 min.

Pesto
50 g valnötter, rostade i ugnen; 180°c i 10 min eller i en torrpanna.
130 g basilika
3 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk salt
125 ml olja
4 msk bjäst
2 tsk citronjuice
Mixa valnötter, basilika, vitlök, salt. Tillsätt olja i en tunn stråle till rätt konsistens. Blanda i bjäst och citronjuice.

Grön Tofuröra
200 g sparris [jag använde fryst]
200 g gröna bönor [jag använde fryst]
50 g gröna ärtor
50 g sötmandlar
2 vitlöksklyftor
20 g persilja
2-3 salladslökar
En klunk olja
citronjuice, efter smak
lite färskriven muskot
250 g tofu, smulad
20 g basilika
Förväll/tina grönsakerna. Mixa allt utom tofu och basilika till en puré. Blanda med den smulade tofun och rör i färsk basilika.

Pizzan:
Kavla ut degen på en plåt. Bred ett lager med rostad vitlök [rosta ett oskalat vitlökshuvud i 180°c i ca 30 minuter. Mosa till en puré med lite olja. Fördela förvälld spenat, broccoli, gröna oliver på pizzan. Skeda på tofuröran och peston och toppa med skivad vitlök [2-3 klyftor]. Spraya eller pensla med lite olja. Grädda i 250 °c i en kvart ungefär.

Får du tofuröra över är det gott att äta till pasta eller nudlar.

No comments:

Post a Comment