Sunday, November 30, 2008

Vegan <3 Norges = icke sant

Så nu är jag tillbaka från en vecka i Norges fjälltrakter. Samlat en del energi och många tankar har cirkulerat. Men "veganmässigt" har de inte kommit långt där. Det var som att åka tillbaka i tiden 20 år. Jag visste ju redan att det skulle vara svårare eftersom det är ett renodlat jakt och fiske samhälle. Men jag hade kanske inte räknat med att det skulle vara så illa. De hade några få bönsorter på burk men INGA torkade bönor alls! Deras frysdisk erbjöd Hälsans köks korvar och burgare vilka båda innehåller ägg :(
Att äta ute var inte att tänka på, inte ens någon fika fick att få tag på... [jag går inte och köper en sallad för 90 norska kronor]

Men jag hittade ett nytt favvoknäcke bröd, hoppas det går att få tag på i Sverige också, tunnare skivor med perfekt sälta och smak *mmm*





Sen har de Flatbrød i Norge, massa olika varianter. Røros hade en egen sort som tyvärr innehöll melk annars hade jag gärna testat det. Snubblade över detta istället, KRAVmärkt, økologiskt, fullkorn och dessutom nedsatt, kan det bli bättre? Ja det var väldigt gott också [och vackert]!


















Och Erter brød små, naggande goda bitar gjorda av ärtmjöl, vetemjöl, rågmjöl, slat och vatten. Definitivt något jag ska testa att göra själv vid tillfälle. Mumsade massa med hummus på kvällarna.

2 comments:

  1. Jag tillbringade en tid i Norge för några år sedan, och såväl utbudet av veganska produkter som kunskapen om veganism var i det närmaste obefintlig. Jag köpte torkade bönor i s k "invandrarbutiker", där det fanns ganska många sorter, men i övriga butiker var det skralt, och att gå på café var inte att tänka på.
    Jag blev förvånad över att folk inte hade någon som helst koll, och då menar jag inte vissa personer utan verkligen alla! Många frågade mig om jag äter t ex fisk, leverpastej och andra döda djur!

    Och Ryvita-bröd finns i Sverige också! Vet inte om just den sorten finns här dock, har för mig att förpackningarna jag sett är röda. Men oerhört gott är det hur som helst!

    ReplyDelete
  2. Jag trodde det skulle vara illa, men inte SÅ illa. Det fanns en hälsokostbutik i Røros som hade ett litet utbud av bönor, men det kändes verkligen som att åka 20 år tillbaka i tiden. Och kunskapen var i princip obefintlig så man kan ju inte lita på vad man får serverat om man inte får läsa en innehållsförteckning kändes det som. De förstod liksom inte, de tittade mest på en som om man vore galen. Det är säkerligen inte omöjligt att leva som vegan i Norge men betydligt mer begränsande!

    ReplyDelete