Sunday, November 30, 2008

Döm inte kakan efter färgen...























Nej här har vi inga förutfattade meningar...
Idag är det första advent och givetvis måste man mysa med lite adventsfika. Jag köpte ett underbart adventste i Røros. Jag tjuvstartade när jag var där och julkänslorna började med ens bubbla, de enorma snömassorna utanför fönstret bidrog också såklart.
Jag tycker det är lite tidigt med pepparkakor på första advent, då är det saffran som gäller för mig!
Jag pulade, rörde och fixade. Ut kom denna kaka. Man kan inte tro att det är en saffranskaka då den saknar den saffransgula färgen, men nog doftar den ljuvligt och smakar riktigt saftigt och gott!
Den är inte jättesöt, vill ni ha sötare smak, använd socker istället för dadelsirap, eller sötad äppelmos eller båda delar ;)

Saffranskaka med fikon
1 dl äppelmos [osötad]
No-egg motsvarande 2 ägg
2 dl dadelsirap
1/2 dl rårörssocker
2 dl soyayogurt
1 msk olja
1 påse saffran
5 dl mjöl [jag använde dinkel blandat med lite vete]
2 tsk bakpulver
1 dl hackade torkade fikon [man KAN använda dadlar eller russin]

Ja... vad gör man? Man rör ihop allt som man brukar med mjuka kakor,
Vispa allt blöt, vänd ner det torra. Ner i en form och in i ugnen.
Nedre delen av ugnen, 175°c en timme. Låt den stå en stund innan du skär upp den.

Nu ser jag fram emot nästan en månad av julstök bland flyttkartongerna!

No comments:

Post a Comment