Wednesday, May 15, 2013

Flatbröd med zucchini


























Jag har blivit lite besatt av att göra "bröd" av grönsaker. Blomkål och broccoli är helt underbara att göra flatbröd av. När jag gör dessa bröd höftar jag nästan alla ingredienser, ibland blir det bra ibland mindre lyckat. Det trixiga när jag improviserar allt eftersom jag håller på, är att om det blir sådär gudomligt gott, har jag ingen riktig aning om hur jag ska göra det igen :)

I det här brödet är det zucchini som är huvudingrediensen. Receptet är lite på ett ungefär, med feel free att experimentera.

3 späda zucchini, skalade
2 dl kikärtsmjöl
1 msk physillum
salt
1 dl bovetemjöl
1/2 dl fibrex
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 250°c. Mixa alla ingredienser till en kladdig smet. Bred ut på en plåt och grädda till det ser klart ut. Kanske 20-30 minuter.

Skär av kanterna och doppa i Babaganouj, den fantastiska aubergineröran. I denna bytte jag ut tahinin mot solrossmör, som är något av en ny favorit i köket.

No comments:

Post a Comment