Tuesday, February 12, 2013

Bottenlös butternutpaj









Det känns som det är ganska mycket jag skiter i just nu. Informationsflödet är helt enormt idag. För mig skapar det en sorts likgiltighet. Människor förfasas, rasar, blir kränkta och spyr galla. Men det är ingen som gör någonting. Det verkar aldrig handla om vad man vill göra i handlingar, utan mer om vilken sorts person de vill vara. Mycket snack om klimat, jämställdhet, djurrätt, fattigdom etc etc. Men hur många är det som är villiga att förändra sig själva?

Jag tröstade mig med resterna av helgens paj. Mat och paj kanske inte är särskilt viktigt. Men för mig är det alltid terapeutiskt att stå i köket.

Den bottenlösa Butternutpajen

1 tsk pumpapajkrydda
2 tsk kanel
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 gram mjöl [valfritt, jag använde dinkel i denna]
5-6 msk kokossocker [dadlar är annars mitt favoritsubstitut för socker, testar det nästa gång]
450 gram butternutpuré
2 1/2 dl växtdryck
2 msk olja
1 msk malda linfrön
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200°C. Blanda de torra ingredienserna för sig. De blöta för sig. Rör ihop. Häll i en pajform och grädda 35 minuter. Pajen behöver sedan stå några timmar och "sätta sig". Ät med krämig cashewgrädde [alternativt med glass - vilket far och bror gjorde].

No comments:

Post a Comment