Friday, February 20, 2009

Fikon-DadelBröd























Det här är ett av mina favorit energitillskott. Perfekt att ha skivat i frysen och stoppa ett par skivor i brödrosten innan träningen för en energikick, och det är underbart gott och nyttigt för magen.

2 msk malda linfrön
6 msk vatten
175 g urkärnade dadlar, hackade [ett kletigt göromål jag vet]
175 g torkade fikon, grovhackade
1/2 dl äppelmos eller plommonpuré
1 1/2 tsk bikarbonat
1 c kokande vatten
knappt 100 g råsocker [tror jag brukar nöja mig med 1/2 dl, nästa gång kanske jag utesluter det helt då dadlarna och fikonen tillför nog med sötma]
175 g valnötter, hackade
3/4 c valfritt mjöl
3/4 c valfritt fullkornsmjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Värm ugnen till 175°c. Vispa linfröna med vattnet så det blir en tjock fluffig massa [använd mixer eller elvisp]. Blanda fikon, dadlar, äppelmos/plommonpuré och bikarbonat, slå över det kokande vattnet, rör om och låt stå i en kvart. Tillsätt sedan socker, valnötter och linfrösmeten. Blanda mjölsorterna med bakpulver och salt, vänd i det blöta. Häll i en form och grädda i 50-60 minuter. Låt stå och svalna i formen en halvtimme innan du vänder upp det.

1 comment: